Integracja w ZS2
INFORMACJA O KLASACH INTEGRACYJNYCH W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 IM. ALEKSANDRA ŚWIĘTOCHOWSKIEGO W ŁUKOWIE
Klasy
integracyjne są w naszej szkole od 2003 roku.
v Tworzenie
takich klas ma na celu umożliwienie wspólnej nauki wszystkim uczniom.
v W
klasach integracyjnych wraz z uczniami zdrowymi uczy się młodzież
o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
v Do
klasy integracyjnej mogą być przyjmowani uczniowie z następującymi
niepełnosprawnościami:
-
słabosłyszący;
-
słabowidzący;
-
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z
afazją;
-
z upośledzeniem umysłowym w stopniu
lekkim;
-
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
-
z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
v Uczniowie
pełnosprawni uczą się szacunku, empatii, tolerancji, dostrzegania potrzeb
innych osób, stają się bardziej opiekuńczy. Są to umiejętności bardzo cenne
w dorosłym życiu.
Uczniowie niepełnosprawni uczą się lepszego
funkcjonowania w środowisku rówieśniczym.
v Młodzież
niepełnosprawna realizuje program dostosowany do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form
i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej.
v W klasie integracyjnej zapewnia się
pomoc w postaci nauczyciela wspomagającego, który jest obecny na zajęciach
prowadzonych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów szkolnych i pomaga w
dostosowaniu warunków nauki do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, współorganizuje także zajęcia wychowawcze
służące integracji zespołu klasowego.
v Nasza
szkoła ma dostosowania architektoniczne, dzięki którym uczniowie
z dysfunkcją narządu ruchu mają ułatwione poruszanie się po niej.
v Klasy
te liczą do 20 osób, w tym 3-5 uczniów z orzeczeniem z Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzięki małej
ilości uczniów w klasie i współpracy z pedagogiem specjalnym oraz psychologiem
szkolnym, nauczyciel ma możliwość dostosować treści nauczania dla wszystkich
uczniów.
v Uczniowie
o specjalnych potrzebach edukacyjnych oprócz zajęć lekcyjnych mają zajęcia
rewalidacyjne oraz terapeutyczne prowadzone przez specjalistów. Zajęcia te wspomagają
rozwój i przyczyniają się do sukcesów
edukacyjnych.
v W
szkole zatrudniony jest pedagog, psycholog.
v Nauczyciele
mają przygotowanie do pracy z uczniami niepełnosprawnymi z zakresu
oligofrenopedagogiki i terapii pedagogicznej.
Opracowanie: pedagog szkolny –
Anita Woźniak.