English for matura
TRAINING for undergarduates
MATURA CERTIFICATE
CV IN ENGLISH
SPEAKING PRACTICE
SPEAKING TRAINING
CZYTANIE NA POZIOMIE ROZSZERZONYM + ćwiczenia (plik .doc na dole strony)
KĄCIK CZYTELNIKA: https://www.gutenberg.org/ (bezpłatne ebook-i w oryginale)
Pytania, przydatne słowa i wyrażenia, zadanie egzaminacyjne (EGZAMIN USTNY)
(wystarczy kliknąć na interesującą nas kategorię)
1. Człowiek
2. Dom
3. Szkoła
4. Praca
5. Rodzina
6. Żywienie
7. Zakupy
8. Podróże
9. Kultura
10. Sport
11. Zdrowie
12. Nauka i technika
13. Przyroda
14. Państwo i społeczeństwo
15. Kraje anglojęzyczne
PISEMNE MATURY Z LAT POPRZEDNICH
Słuchanie do zadań na stronie:http://www.cke.edu.pl/index.php/egzamin-maturalny-left/arkusze-z-lat-2005-2015
MATURA PISEMNA:
Opis nowej formuły pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym
Od 2015 r. pisemny egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego ma nową formę. W poniższej tabeli podano części, z których się składa arkusz dla poziomu podstawowego, wraz z punktami, które za daną część można otrzymać. Wymagania egzaminu na poziomie podstawowym oscylują wokół poziomu B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Część egzaminu | Liczba zadań | Liczba punktów za daną część | % punktów za daną część | Łączna liczba punktów za egzamin |
---|---|---|---|---|
rozumienie ze słuchu | 3-4 | 15 pkt | 30% | 50 pkt |
rozumienie tekstów pisanych | 3-4 | 15 pkt | 30% | |
znajomość środków językowych | 2-3 | 10 pkt | 20% | |
tworzenie wypowiedzi pisemnej | 1 | 10 pkt | 20% | |
Czas pracy: 120 minut |
Rozumienie ze słuchu
Opis
W tej części sprawdza się, czy uczeń rozumie proste i typowe wypowiedzi ustne, które są artykułowane wyraźnie i w standardowej odmianie języka. Zdający powinien umieć określić kontekst wypowiedzi lub jej główną myśl bądź też intencje nadawcy lub autora tekstu. Powinien również umieć znaleźć w tekście konkretne informacje.
Typy zadań, z którymi uczeń spotka się w tej części egzaminu, mogą być następujące:
- wybór wielokrotny
- na dobieranie
- prawda / fałsz.
Należy zaznaczyć, że zadania mogą być oparte nie tylko na jednym tekście, lecz także na kilku, które mogą, ale nie muszą, być połączone wspólnym tematem.
Ocena/punktacja: Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędną – 0 punktów.
Rozumienie tekstów czytanych
Ta część sprawdza, w jaki sposób uczeń radzi sobie z prostymi tekstami pisemnymi. Zdający powinien umieć określić główną myśl tekstu, kontekst wypowiedzi lub wyszukać w tekście określone informacje.
Typy zadań, z którymi uczeń spotka się w tej części egzaminu, mogą być następujące:
- wybór wielokrotny
- na dobieranie
- prawda / fałsz.
Podobnie jak w przypadku rozumienia ze słuchu, zadania mogą być oparte na jednym lub kilku tekstach, powiązanych – lub nie – tematem przewodnim.
Ocena/punktacja: Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędną – 0 punktów.
Znajomość środków językowych i rozpoznawanie funkcji językowych
Ta część egzaminu sprawdza, czy uczeń posługuje się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych obejmując słownictwo, gramatykę oraz ortografię*.
Typy zadań, z którymi uczeń spotka się w tej części egzaminu mogą mieć różną formę. Zadania mogą być następujące:
- zdania z luką, którą trzeba uzupełnić jedną z podanych odpowiedzi
- zastąpienie danego wyrażenia synonimem
- przetłumaczenie fragmentu zdania z języka polskiego na francuski.
Ocena/punktacja: Podobnie jak w przypadku części egzaminu opisanych powyżej, za odpowiedź uczeń może otrzymać 1 punkt (od- powiedź poprawna) lub 0 punktów (odpowiedź błędna).
Tworzenie wypowiedzi pisemnej
Ta część polega na napisaniu krótkiej formy użytkowej (listu prywatnego, e-maila, wpisu na forum lub blogu interne- towym). W poleceniu znajdują się cztery punkty, do których zdający powinien się odnieść i które powinien rozwinąć. Polecenie może sprawdzać następujące elementy:
- opis ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk i czynności
- relacjonowanie wydarzeń z przeszłości
- wyrażanie i uzasadnianie opinii, poglądów i uczuć
- przedstawianie zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów
- proponowanie.
Ocena: Od ucznia wymaga się umiejętności pełnego przekazu informacji (4 punkty), spójności i logiki wypowiedzi (2 punkty), bogatego słownictwa i struktur gramatycznych (2 punkty) oraz poprawności językowej (2 punkty).
W ocenie treści bierze się pod uwagę, do ilu elementów podanych w poleceniu odniósł się zdający oraz ile z tych ele-mentów rozwinął, czyli na ile uszczegółowił swoją wypowiedź. Punkty za treść przyznaje się zgodnie z poniższą tabelą*:
Do ilu elementów zdający się odniósł | Ile elementów rozwinął? | ||||
---|---|---|---|---|---|
4 | 3 | 2 | 1 | 0 | |
4 | 4 pkt | 4 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 2 pkt |
3 | 3 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 1 pkt | |
2 | 2 pkt | 1 pkt | 1 pkt | ||
1 | 1 pkt | 0 pkt | |||
0 | 0 pkt |
W kategorii spójność i logika ocenia się, na ile tekst ucznia tworzy jednolitą całość dzięki zastosowanym spójnikom, podziałowi na akapity, etc. Punkty przyznawane są w następujący sposób:
2 pkt |
wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna i logiczna zarówno na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu |
1 pkt |
wypowiedź zawiera usterki w spójności / logice na poziomie poszczególnych zdań oraz / lub całego tekstu |
0 pkt |
wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna / nielogiczna, zbudowana z fragmentów trudnych do powiązania w całość |
Zakres środków językowych to inaczej bogactwo środków użytych w tekście. Punktacja w tej kategorii wygląda następująco:
2 pkt |
zadowalający zakres środków językowych; oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań [czyli w jakim stopniu zostało wykorzystane słownictwo charakterystyczne dla danego tematu] |
1 pkt |
ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są głównie środki językowe o dużym stopniu pospolitości |
0 pkt |
bardzo ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są wyłącznie najprostsze środki językowe |
W
ocenie poprawności językowej bierze się pod uwagę błędy gramatyczne,
leksykalne i ortograficzne oraz to, w jaki sposób wpływają one na
przekaz informacji. Punktacja wygląda następująco:
2 pkt |
|
1 pkt |
|
0 pkt |
|
Opis najważniejszych zmian w pisemnym egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym
Najważniejsze zmiany w stosunku do pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym do roku szkolnego 2013/2014 ilustruje tabela poniżej (obszary, które uległy zmianom wyróżniono tłu- stym drukiem). Czas pracy i suma punktów za cały egzamin pozostają takie same.
Egzamin pisemny. Poziom podstawowy | |
---|---|
|
|
Czas pracy: 120 minut. |
W nowym arkuszu egzaminacyjnym w częściach na rozumienie ze słuchu oraz na rozumienie tekstów pisanych znajduje się większa liczba krótkich i różnorodnych tekstów. A wśród zadań sprawdzających rozumienie jest mniej zadań typu prawda/fałsz na rzecz tych na dobieranie i wielokrotny wybór.
Zmiany te mają na celu sprawdzenie umiejętności ujętych w nowej podstawie programowej i dokonanie rzetelnej oceny umiejętności językowych zdającego.
W nowym arkuszu egzaminacyjnym wprowadzono również część bezpośrednio sprawdzającą znajomość leksykalno-gramatycznych środków językowych.
Zmiana ta ma na celu niejako zmusić uczniów do zwracania uwagi na poprawność językową, do systematycznej pracy nad językiem oraz do dbania o ciągłe poszerzanie zakresu słownictwa i struktur.
W nowym arkuszu egzaminacyjnym ograniczono wypowiedź pisemną do jednego zadania: listu prywatnego, e-maila, wpisu na blogu lub forum. Wprowadzono również surowsze kryteria oceny wypowiedzi pisemnej. Oprócz przekazania informacji duże znaczenie ma teraz również sposób, w jaki jest to zrobione (szczegółowe kryteria oceny znajdują się na stronie 5 niniejszego opracowania).